Framtidskontrakt 2014-2018

Falkenberg är en ganska bra kommun att leva i. Vi har attraktiva bostadsorter, ett starkt näringsliv och unika turistmål som lockar tiotusentals personer varje år. Men något saknas.
En bättre kommun att leva i. För alla.
Barngrupperna i förskolorna är bland de största i Sverige, var åttonde ung vuxen är arbetslös och omsorgen är nedbantad och till stor del privatiserad. Vi socialdemokrater vill ge vår kommun en ny färdriktning. Vi vill använda våra gemensamma resurser till att skapa en kommun som förenklar ditt liv oavsett var i livet du befinner dig. Tillsammans kan vi skapa en bättre kommun att leva i. För alla.

Vårt framtidskontrakt är en överenskommelse mellan dig som medborgare och oss socialdemokrater. Tillsammans skapar vi en bättre kommun att leva i.

Massarbetslösheten är ett av våra största samhällsproblem. Vi vill ha en mer aktiv lokal jobbpolitik. Vårt mål är att halvera arbetslösheten till år 2020.

Naturen är kommunens största tillgång. Vi vill att Falkenberg blir en ännu bättre miljökommun.

Ska kommunen fortsätta växa behövs en mer aktiv bostadspolitik. Vi vill ha fler ungdomslägenheter och ökat byggande av hyresrätter.

Alla ska kunna lyckas i skolan oavsett var man bor eller vilken utbildning ens föräldrar har. Falkenberg ska bli en av Hallands bästa skolkommuner.

Vi vill se ett levande kulturliv, ett varierande utbud av fritidsaktiviteter och ett starkt föreningsliv.

Falkenberg är kommunens hjärta. Vi vill skapa en mer levande innerstad där människorna är i centrum istället för biltrafiken.

Alla i kommunen växer om vi har en god äldre- och handikappomsorg som alla får ta del av utifrån behov oavsett bakgrund.

Vi vill ha en levande landsbygd för alla. God välfärd, fler mötesplatser och bättre kommunikationer får hela kommunen att leva.

Alla har rätt till bra sjukvård, oavsett plånbok. En förutsättning för att skapa en god sjukvård i Halland är ordning och reda i Region Hallands ekonomi. Tillsammans kan vi skapa framtidstro i hela kommunen.