Borgerligt Nej till att förbättra öppettiderna på Biblioteket

På Kommunstyrelsens möte idag behandlades Per Svenssons och Christina Johanssons motion om att förbättra öppettiderna på biblioteket tillsammans med två medborgarförslag på samma tema.

Vi Socialdemokrater driver linjen att det inte är rimligt att huvudbiblioteket öppnar först kl. 11 på vardagar och är helt stängt på söndagar. När barnen i Falkenbergs kommun vaknar på söndagsmorgonen är ishallen och simhallen öppen men inte ett enda bibliotek i hela kommunen. Det är inte rimligt i en kommun med 42 000 invånare.

De borgerliga partierna C, M, FP och KD hade en annan åsikt i Kommunstyrelsen och föreslog att öppettiderna skulle ses över i samband med att det nya biblioteket öppnar 2019.

Oppositionsråd Per Svensson kommenterar:
"Biblioteket är viktigt för demokratin, för våra barns läskunnighet och för allas rätt att ta del av information i vårt allt mer informationstäta samhälle. Biblioteket spelar också en stor roll för stadsutvecklingen då det erbjuder en mötesplats utanför de kommersiella burikerna och caféerna. Vi vill ha öppna bibliotek och beklagar att de borgerliga partierna är så utvecklingsfientliga och hellre ser till att kommunen gör vinster på 60-70 miljoner än att vårt bibliotek är öppet när folk är lediga."

Debatten om bibliotekets öppettider fortsätter i kommunfullmäktige den 31/3 där vi hoppas att det borgerliga minoritetsstyret får ge sig för en majoritet av de folkvalda.